Tijdens de bijeenkomst is via een korte presentatie uitgelegd waarom het parkeerbeleid wordt geactualiseerd en hoe de gemeente dit gaat doen. Daarna stonden medewerkers van de gemeente klaar om te horen hoe er tegen het parkeren wordt aangekeken en om vragen daarover te beantwoorden. In totaal hebben zo’n 60 bewoners de inloopbijeenkomst bezocht.
Wat hebben we opgehaald?
De parkeerdruk of overlast van parkeren wordt in veel straten nog niet als een (te) groot probleem ervaren.
Wel is er lokaal sprake van toenemende parkeerdruk die stelselmatig tot overlast leidt. Zoals in de omgeving van de Tuinstraat, Park Arenberg en Weltevreden Zuid door langparkeerders die een bestemming ergens anders hebben (en met het openbaar vervoer bijvoorbeeld verder reizen).
Bewoners zijn over het algemeen te spreken over de blauwe zones in Oude Dorp en bij de Hessenweg.
Het geeft bezoekers ruimte om maximaal enkele uren bij een bestemming te parkeren. Wel leidt het dus tot enige verschuivingen van langparkeerders naar de straten net buiten de blauwe zone, wat daar soms overlast geeft. Handhaving in de blauwe zone tegen onechtelijk gebruik is een kritische noot, dit is veelvuldig genoemd. Het zou fijn zijn als parkeerterreinen van bedrijven (Albert Heijn en Hema), ook in de avond / nacht beschikbaar zouden zijn voor de buurt.
Over een systeem van parkeervergunningen met betaald parkeren is erg wisselend gereageerd.
- Argumenten als sociale ongelijkheid en de kosten die gepaard gaan leiden tot de kritische blik op dit systeem. Met de kans dat problemen deels worden opgeschoven; parkeerders wijken uit naar de gratis parkeerplaatsen verderop. Voor deze groep werkt de blauwe zone over het algemeen goed.
- Een ander deel ziet de parkeervergunningen met betaald parkeren voor bezoekers als noodzakelijke maatregel om De Bilt leefbaar te houden en het parkeren voor eigen bewoners en bezoekers beschikbaar te houden richting de toekomst, ook gelet op wat buurgemeenten doen. Deze groep vindt in de basis dat er niet moet worden gewacht op verergering van de parkeerproblemen; pak nu al aan waar de problemen het grootst zijn.
Bij nieuwbouw ontwikkelingen zijn de meeste meningen dat er voldoende parkeerplaatsen moeten komen.
Als de parkeernorm wel lager wordt, moet hier voldoende alternatieve mobiliteit zijn voor bewoners, zoals deelmobiliteit en betere openbaar vervoersverbindingen dan nu het geval is.
Alternatieve mobiliteit, zoals het openbaar vervoer en deelmobiliteit, wordt als positief ontvangen mits het goed wordt aangeboden.
Ook het meer ruimte geven voor fietsers wordt over het algemeen als positief gezien. Veel voorzieningen in de kernen zijn op fietsafstand goed bereikbaar. Veiligere routes en goede fietsenstallingen kan dit enorm bevorderen.
Zet deelmobiliteit daarbij aan de randen van buurten of de kern De Bilt, zodat het niet ten koste gaat van de soms al schaarse parkeerplaatsen in woonstraten. Dit geldt ook voor laadpunten voor elektrische voertuigen.
Documenten
Verslag inloopbijeenkomst De Bilt