Tijdens deze bijeenkomst in Bilthoven is via een korte presentatie uitgelegd waarom het parkeerbeleid wordt geactualiseerd en hoe de gemeente dit gaat doen. Plenair werden al enkele kritische vragen gesteld en zorgen geuit. Voornamelijk met de wens dat bezoekers goed (en graag gratis) bij de winkels moeten kunnen parkeren. De goede autobereikbaarheid in combinatie met de regionale aantrekkingskracht is juist een sterk punt voor het winkelbezoek.
Daarna stonden medewerkers van de gemeente klaar om te horen hoe er tegen het parkeren wordt aangekeken en om vragen daarover te beantwoorden. Circa 35 personen hebben de inloopbijeenkomst bezocht. Hier zaten ook enkele vertegenwoordigers van bewonersverenigingen bij. Hieronder geven we een korte samenvatting van hoe de bijeenkomst is beleefd en wat we hebben opgehaald.
Wat hebben we opgehaald?
Het parkeren verloopt in de basis goed, zonder structurele parkeeroverlast.
De huidige blauwe zone volstaat in de basis in zowel de Hessenweg, Dorpsstraat als in het centrum van de Bilthoven. De blauwe zones worden soms onechtelijk gebruikt, meer handhaving is een duidelijke wens. Door de blauwe zone voor kortparkeerders, ervaren straten buiten deze zone soms uitwijkgedrag van langparkeerders. De huidige parkeersituaties bij de winkels in onze kernen volstaat hierdoor in de basis.
Houd het parkeren aantrekkelijk, gratis voor onze bezoekers. We hebben een goede aantrekkingskracht (regionaal) voor bezoekers met de auto, laat ons dit behouden.
Denk goed na over de gevolgen van ruimtelijke ontwikkelingen met eventuele toename van parkeeroverlast. Mocht dit tot invoering van betaald parkeren leiden, zorg dan in ieder geval voor een eerste uur of eerste 2 uur gratis parkeren voor bezoekers. Denk daarbij ook aan goede oplossingen (op loopafstand) voor de langparkeerders zoals bewoners en werknemers in deze gebieden.
Ook voor het fietsparkeren, onze eigen bewoners die in het centrum komen, wordt aandacht gevraagd.
Op meerdere plekken worden fietsen graag dichtbij de winkels gestald, voor heel kort bezoek. Soms staan ze dan in de weg op het trottoir. Maak duidelijke stallingen, zoals fietsnietjes voor dit korte bezoek bij winkels. En maak betere fietsenstallingen op centrale plekken voor bezoekers die langer aanwezig zijn. Door het goed te faciliteren kan er ook worden gehandhaafd op overlast van foutgeparkeerde fietsen. Maak ook veilige fietsverbindingen in onze kernen. Op enkele plekken kan een fietsstraat, waarbij auto’s ook te gast zijn, ook een optie zijn.
Documenten
Verslag inloopbijeenkomst winkeliers en ondernemers