Een team van ‘groene petjes’, gewapend met pennen en blocnotes, knoopt gesprekken aan met zowel reizigers als passanten van het stationsgebied. Reizigers die haast hebben om de trein of bus te halen, krijgen een visitekaartje met een QR-code, zodat ze in de trein een aantal vragen kunnen beantwoorden. Anderen hebben wat meer de tijd en blijven even staan praten om hun mening te geven over de toekomst van het stationsgebied.
Over het algemeen zijn de passanten positief over het voornemen van de gemeente voor woningbouw in de Spoorzone. ‘Starters moeten meer kansen krijgen om een plek te bemachtigen’, zegt de een. Een ander vindt dat daarbij goed rekening gehouden moet worden met openbaar vervoer en de natuurwaarde rondom het gebied. Opvallend veel reizigers geven aan veel waarde te hechten aan een groene ontwikkeling die inzet op het bevorderen van de biodiversiteit.
Over wat voor soort bouw passend is, verschillen de passanten wat meer van mening. ‘Geen hoogbouw’, vindt iemand. ‘Het moet geen “buitenwijk” van Utrecht worden.’ De meeste passanten (ook degenen die zelf dicht bij het station wonen) vinden rondom het spoor 5 of 6 etages ‘passend’. Een grote groep vindt dat de nieuwe bebouwing dan wel in hoogte moet afnemen naarmate hij dichterbij bestaande lage woningen komt. En een enkeling laat weten zelfs ‘10 tot 15 etages in mooie architectuur’ wel te zien zitten.
Gevraagd naar voorzieningen die het stationsgebied nog mist, komen verschillende suggesties naar voren. Vooral de OV-reizigers die zelf in de buurt van het station wonen komen met suggesties. Zij missen nog een culturele voorziening en flexwerkplekken, maar bijvoorbeeld ook een bar, een speeltuin of een bibliotheek.
Wat tenslotte opvalt is dat veel voorbijgangers de gemeente oproepen om meer gebruik te maken van de kennis en expertise van bewoners die het gebied goed kennen. ‘Betrek inwoners echt bij de plannen en doe iets met hun ideeën.’