De bijeenkomst in het Informatiecentrum Spoorzone Bilthoven begon met een gezellige en informele inloop, pizza en een drankje. Veel van de aanwezigen kenden elkaar, anderen stelden zich aan elkaar voor. Intussen bekeken ze de resultaten van de workshop met leerlingen van de Werkplaats.
Daarna was het tijd om van start te gaan. Michiel Hulshof van Tertium, het bureau dat het participatietraject begeleidt, heette de deelnemers welkom. Er kwamen meteen al veel vragen: wat zijn de uitgangspunten en kaders van de gemeente, welke stukken liggen ten grondslag aan het project en hoe wordt verslag gedaan van de avond?
Hulshof gaf een samenvatting van de uitgangspunten en ambities die de gemeenteraad heeft meegegeven als kaders voor het participatietraject. Hij gaf aan samen met het projectteam van de gemeente en in overleg met stedenbouwkundig bureau Kuiper Compagnons vragen te hebben opgesteld die goed aangeven op welke onderdelen bewoners kunnen meedenken over de plannen.
Een aantal aanwezigen gaf aan nog niet helemaal te vertrouwen dat hun wensen, zorgen en ideeën in de uiteindelijke visie zijn terug te vinden. ‘We kunnen wel gaan dromen, maar is het wel realistisch?’ Stedenbouwkundige Martijn Niehof van Kuiper Compagnons gaf aan dat het belangrijk is om juist nu alle wensen en ideeën boven tafel te krijgen. De eerste ronde zal leiden tot een helder participatieverslag met daarin de ideeën die zijn opgehaald.
In de tweede ronde van het participatietraject legt het stedenbouwkundig bureau aan participanten twee varianten voor en zal hen om inbreng vragen. Ook van deze ronde zal een participatieverslag worden gemaakt, dat met iedereen gedeeld zal worden. Uit die tweede ronde zal de gemeenteraad een voorkeursvariant kiezen. Deze voorkeursvariant zal opnieuw samen met inwoners en ondernemers verder worden uitgewerkt en besproken.
Niehof gaf een korte inleidende presentatie. ‘De Spoorzone is een gebied met diverse gezichten’, zei hij. Hij somde op: het gebied is zowel een OV-knooppunt met P&R, een schakel tussen noord en zuid, een bedrijventerrein en sluit aan op zowel een winkelgebied als een woonwijk met veel groen. ‘Het is zoeken naar een evenwicht.’
Vervolgens gingen deelnemers uiteen in groepen. Aan de hand van de door de raad vastgestelde uitgangpunten en een kaart van het gebied spraken zij met elkaar over de thema’s mobiliteit (Waar zijn nu de knelpunten? Hoe stimuleer je een autoluwe ontwikkeling?), stedenbouwkundig ontwerp (Waar is bebouwing van 5 of 6 etages passend en waar absoluut niet?), Groen en klimaatbestendigheid (Waar zit waardevol groen? Hoe kan je natuur-inclusief en klimaatneutraal ontwikkelen?), Wonen, werken en voorzieningen (Aan welke voorzieningen is behoefte?) en Sociale samenhang (Hoe wordt dit een aantrekkelijk woongebied waar mensen elkaar ontmoeten en dat rekening houdt met toekomstige trens op het gebied van wonen, werken en mobiliteit?)
Tenslotte bespraken de deelnemers hoe het participatietraject in rondes 2 en 3 ingericht zou kunnen worden. De avond eindigde in goede sfeer, en wat later dan gepland.