Terugblik
Op 4 juli 2023 sloten we ronde 1 van het participatietraject af met een drukbezochte gebiedsconferentie. Daar werden de resultaten van ronde 1 gepresenteerd en konden de aanwezigen deze aanvullen. Ook was er een ‘ideeënboom’ waarin mensen ideeën konden ophangen. De resultaten van ronde 1, aangevuld met de reacties op de gebiedsconferentie, staan op deze website.
Op 4 juli werd ook een begin gemaakt met ronde 2: samen schetsen en tekenen aan de varianten voor de gebiedsvisie. Bezoekers gaven aan welk sfeer ze wel en welke ze nu juist niet geschikt vinden voor de vernieuwde Spoorzone.
14 september: ateliersessie en inloopbijeenkomst varianten
Ateliersessie over de varianten voor de gebiedsvisie. De deelnemers van de workshop op 18 april werden opnieuw uitgenodigd. Dit zijn bewonersverenigingen van de omliggende wijken, de ondernemersvereniging, diverse belangenverenigingen (huurdersvereniging, milieuvereniging, reizigersvereniging, fietsersbond e.d.) en een aantal ongebonden experts, ondernemers en bewoners. Daarnaast hadden mensen zich aangemeld op de gebiedsconferentie van 4 juli. Vanwege de grote belangstelling was 's middags een inloopbijeenkomst in het informatiecentrum aan de Julianlaan 1. In totaal bezochten meer dan 000 mensen de inloopbijeenkomst en de ateliersessie.
21 september: ateliersessie mobiliteit actuele situatie
Deelnemers zijn de bezoekers van de ateliersessie op 14 september, aangevuld met o.a. specialisten zoals Rover en de fietsersbond. De gemeente laat een verkeersonderzoek uitvoeren naar de actuele verkeerssituatie in de Spoorzone en naar de toekomstige situatie op basis van de varianten. Op deze sessie worden de eerste resultaten gepresenteerd die betrekking hebben op de actuele situatie. Deelnemers wordt gevraagd of ze de resultaten herkennen en wat volgens hen ontbreekt. De uitkomsten van deze sessie worden meegenomen in het vervolgonderzoek.
10 oktober: ateliersessie mobiliteit toekomstige situatie
Deelnemers zijn dezelfde als aan de ateliersessie mobiliteit van 21 september. Ditmaal wordt gekeken naar de toekomstige verkeerssituatie in de Spoorzone op basis van de varianten die in de sessie van 14 september zijn opgesteld. Dan wordt duidelijk of die varianten verkeerstechnisch haalbaar zijn en welke verkeersmaatregelen eventueel moeten worden genomen. Met in het achterhoofd de harde randvoorwaarde uit het Participatieplan dat geen nieuwe doorgaande wegen of randwegen in de gemeente komen, noch dat bestaande autowegen worden verbreed.
30 oktober: ateliersessie varianten
Ateliersessie over de varianten voor de gebiedsvisie met dezelfde deelnemers als de ateliersessie van 14 september.
7 november: gebiedsconferentie varianten
Openbare gebiedsconferentie waarop twee varianten voor de gebiedsvisie worden besproken. Bezoekers kunnen kennisnemen van en aanvullingen doen op de twee varianten die op basis van de vorige sessies zijn opgesteld.
De rol van de gemeenteraad
Naast het participatietraject met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden, wordt de raad geïnformeerd over de voortgang van het project. Hieronder staan de data van raadsinformatieavonden e.d. Raadsvergaderingen zijn in principe openbaar. Iedereen is welkom als toehoorder. Onderstaande data zijn van belang voor de Spoorzone:
- 26 september: technische raadssessie over de resultaten van de actualisatie van het gemeentebrede verkeersmodel en de stand van zaken t.a.v. de varianten.
- 9 november: technische raadssessie over resultaten van het verkeersonderzoek Spoorzone.
- 7 december: raadscommissie bespreekt de twee varianten.
- 21 december: raad kiest uit twee varianten één voorkeursvariant.