De gemeente laat daarom uitgebreid onderzoek doen door een ingenieursbureau. Daarbij organiseert de gemeente twee sessies over mobiliteit met vertegenwoordigers van bewonersorganisaties en belangenorganisaties op gebied van mobiliteit.
De gemeente heeft een ingenieursbureau opdracht gegeven om te onderzoeken wat de plannen voor de Spoorzone kunnen betekenen voor de mobiliteit en het verkeer in het stationsgebied en directe omgeving. Denk hierbij aan aantallen woningen in relatie tot doorstroming, verkeersveiligheid, parkeren en openbaar vervoer.
Huidige situatie
De eindresultaten van dit mobiliteitsonderzoek zijn in november bekend, maar vóór die tijd zijn al deelresultaten beschikbaar. Deze worden in het participatieproces gebruikt bij het opstellen en beoordelen van de varianten. Op 21 september organiseert de gemeente een mobiliteitssessie met inwoners, belangengroepen en andere organisaties om de eerste deelresultaten te bespreken. Het gaat hier om de resultaten van het onderzoek naar de huidige situatie. Deelnemers aan de sessie kunnen hierop reageren en ze vanuit hun eigen kennis aanvullen. De resultaten van de avond worden meegenomen in het vervolgonderzoek.
Toekomstige situatie
Op 10 oktober is de tweede sessie. Dan wordt samen met de deelnemers naar de toekomstige situatie gekeken. Wat zijn de consequenties van de varianten voor de mobiliteit én het verkeer? Welke maatregelen moeten er eventueel worden genomen om doorstroming, verkeersveiligheid, parkeren en openbaar vervoer te optimaliseren?
Gemeentebreed onderzoek
De gemeente heeft ook het gemeentelijke verkeersmodel laten actualiseren. Relevante gemeentelijke en regionale ontwikkelingen zijn geïnventariseerd, evenals landelijke trends. Met lokale en regionale ontwikkelingen wordt o.a. bedoeld: demografische ontwikkelingen, woningbouwplannen, arbeidsplaatsen en aanleg van infrastructuur. Landelijke trends kunnen betrekking hebben op thuiswerken en gebruik van vervoermiddelen als de E-bike etc. Vervolgens is gekeken wat de mogelijke gevolgen zijn voor de hoeveelheid verkeer en de doorstroming in de Spoorzone en de rest van de gemeente. De resultaten van dit gemeentebrede onderzoek worden toegelicht op een raadsvergadering op 26 september. Specifiek voor de impact op de Spoorzone is een kort filmpje gemaakt dat te zien is in het Raadsinformatiesysteem van de Bilt: Gemeente De Bilt (raadsinformatie.nl).