Op de eerste sessie van 26 september werd gekeken naar de actuele verkeerssituatie in het Spoorzonegebied. Nu was de blik op de toekomst gericht. Er kwamen zo’n 25 mensen naar de bijeenkomst, een gemixte groep bestaand uit inwoners en specialisten op het gebied van vervoer en verkeersveiligheid.
Belangrijk element van het verkeersonderzoek is het ‘dashboard’ dat de gemeente laat maken. Het dashboard laat zien wat de consequenties zijn van bijvoorbeeld parkeernormen, aantallen woningen en een nieuwe weginrichting voor verkeersintensiteit en doorstroming. Het dasboard zal worden gebruikt bij het opstellen van de varianten voor de gebiedsvisie Spoorzone.
Met de deelnemers aan de sessie werd ook gesproken over manieren om doorstroming, verkeersintensiteit en veiligheid op het wegennet te optimaliseren. Bijvoorbeeld door de aanleg van een (fiets)tunnel en rotonde of het instellen van eenrichtingsverkeer. Daar kwamen meerdere zinvolle suggesties uit, die in het vervolgonderzoek worden meegenomen en getoetst op haalbaarheid.
Leendert van Bree is lid van het Kennisteam Wonen, een bewonersinitiatief dat zich actief inzet rondom het project Spoorzone. Hij was blij dat bewoners de kans kregen mee te denken en mee te praten: "De gemeente is zich in toenemende mate bewust dat bij dit grote en ingrijpende woningbouwproject alle kennis die aanwezig is bij burgers, ondernemers en organisaties gebruikt moet worden. Daar worden niet alleen de plannen beter van, maar het zorgt uiteindelijk ook voor meer draagvlak in De Bilt."
Op de website staat er een concept definitief verslag van de bijeenkomst. Lees de bijlagen hier.