De concept-varianten laten zien welke kant het met de Spoorzone kan opgaan wat betreft aantallen woningen, voorzieningen verkeer, stedenbouw, enzovoort. In haar inleiding benadrukte projectmanager Aletta Koster van de gemeente dat het om concepten gaat. ‘In december gaat de gemeenteraad een voorkeursvariant kiezen, daarna wordt een gebiedsvisie gemaakt. Dit is het begin van het verhaal, niet het einde.’
Presentaties op de website
Na haar introductie presenteerde stedenbouwkundige Martijn Niehof van KuiperCompagnons de twee concept-varianten. De twee presentaties staan zowel als video als pdf (bij Documenten) op deze website. Jeroen Quee van Sweco sloot het inleidende deel af met een toelichting op de verkeersonderzoeken die de gemeente laat uitvoeren. Zijn presentatie staat bij Documenten op de website.
Zelf aan de slag
Vervolgens gingen de deelnemers van de workshops zelf aan de slag. Daarvoor waren drie tafels ingericht. Blikvanger was de tafel met een grote maquette van de Spoorzone. Hier kon worden gepuzzeld met de ruimtelijke invulling van het gebied. Aan de verkeerstafel werden knelpunten geïnventariseerd en ideeën voor het verbeteren van de verkeersveiligheid besproken. Ten slotte was er een tafel met een ‘mengpaneel’. Hier kon worden geschoven met onder andere aantallen woningen en voorzieningen, mobiliteitsingrepen en parkeernormen.
Rijke oogst
De discussies aan de tafels werden met veel inzet en enthousiasme gevoerd. De input is genotuleerd en wordt in de tweede helft van de week van 6 november online gezet. Na drie uur luidde de conclusie van de projectgroep: er is veel opgehaald, hiermee kunnen de concept-varianten verder worden aangescherpt. Op 7 november is een gebiedsconferentie. Dan krijgt iedereen de kans zijn mening te geven over de concept-varianten. U kunt zich nog steeds voor de gebiedsconferentie opgeven via de aanmeldknop op de website.